Prata, påverka och protestera
Guide: Höj rösten för klimatet
Prata, påverka och protestera är viktigare än vi kanske tror. Vi kan laga nya recept, fixa kläderna, påverka med plånboken, cykla på semester och dela borrmaskin med grannen dagarna i ända. Och heja oss för det! Men vi behöver också nya lagar och regler, och företag som tar ansvar.
Idag lever vi i ett samhälle som använder mer resurser än planeten klarar av att försörja oss med. Vi skulle behöva mer än fyra jordklot om hela världens befolkning levde som svenskar. Vi är också beroende av fossila bränslen som genererar utsläpp och spär på den globala uppvärmningen.
Att gå från ett samhälle där vi lever över våra resurser och brassar på växthusgaser på det här sättet till ett samhälle där vi lever inom planetens gränser kräver systemförändring. Vi som har fattat det måste få med oss de som sitter på besluten. Vi behöver visa att det finns stöd för de förändringar som behöver göras, och se till att få stopp på sådant som håller omställningen tillbaka.
Här behöver vi både vässa argumenten och väcka känslorna. Vi kanske fokuserar på att få ut informationen, men egentligen handlar det allra mest om att nå fram. Visste du till exempel att vi har mycket lättare att minnas det vi gör än det vi hör?
Välj därför ut några tydliga budskap och fakta som du upprepar lagom ofta, håll dig kort och ställ gärna öppna frågor till den du vänder dig till. Det ger mottagaren möjlighet att själv reflektera och komma framåt i tankarna, istället för att bara försöka ta emot och sortera bland all information du ger.
Kanske är du precis i början, eller så har du redan testat flera grejer för att förändra ditt beteende. Oavsett finns det alltid något mer du kan sätta tänderna i! Utmana dig själv i någon av våra utmaningar. Ta gärna med en kompis på resan genom att dela och uppmana hen att anta samma utmaning. Det blir både roligare och större klimatnytta då!
Starta en namninsamling
Att vara många är en styrka. Se till att få med dig andra genom att starta en namninsamling för något du tycker är viktigt. Då synliggör du att det finns ett intresse för frågan, och hjälper samtidigt till att sprida information om ämnet så att ännu fler får koll på läget. Det kan handla om att rädda ett skogsområde, mer vegetariskt i skolan, bättre cykelbanor eller något annat du brinner för. Ju mer konkret desto bättre. Tips för hur du kan göra hittar du i vår lathund.
Manifestera mera
Visa att det finns människor som bryr sig genom att samla ett gäng kring en aktuell fråga, släpp loss kreativiteten och våga sticka ut lite i folkmassan. Alla kan klä sig i samma färg, ni kan sjunga, ha roliga plakat, hålla tårdrypande tal eller göra en dans. Kom ihåg att skaffa tillstånd från polisen och att sprida det ni ska göra i sociala medier inför manifestationen.
Skriv en debattartikel
Att prata direkt med den som sitter på besluten är förstås det allra bästa när det kommer till att inleda en bra dialog. Men om du vill att fler ska få upp ögonen för frågan kan du lyfta den i en debattartikel. Till exempel konstruktiva förslag för att göra något bättre, säga till någon på skarpen eller flagga för att något riktigt dåligt är på väg att hända. Riktigt effektivt kan det bli om ni är flera som går samman och undertecknar samma debattartikel. Här finns en lathund med smarta tips.
Höj rösten!
Prata, påverka och protestera är viktigare än vi kanske tror. Vi kan laga nya recept, fixa kläderna, påverka med plånboken, cykla på semester och dela borrmaskin med grannen dagarna i ända. Och heja oss för det! Men vi behöver också nya lagar och regler, och företag som tar ansvar.
Idag lever vi i ett samhälle som använder mer resurser än planeten klarar av att försörja oss med. Vi skulle behöva mer än fyra jordklot om hela världens befolkning levde som svenskar. Vi är också beroende av fossila bränslen som genererar utsläpp och spär på den globala uppvärmningen.
Att gå från ett samhälle där vi lever över våra resurser och brassar på växthusgaser på det här sättet till ett samhälle där vi lever inom planetens gränser kräver systemförändring. Vi som har fattat det måste få med oss de som sitter på besluten. Vi behöver visa att det finns stöd för de förändringar som behöver göras, och se till att få stopp på sådant som håller omställningen tillbaka.
Här behöver vi både vässa argumenten och väcka känslorna. Vi kanske fokuserar på att få ut informationen, men egentligen handlar det allra mest om att nå fram. Visste du till exempel att vi har mycket lättare att minnas det vi gör än det vi hör?
Välj därför ut några tydliga budskap och fakta som du upprepar lagom ofta, håll dig kort och ställ gärna öppna frågor till den du vänder dig till. Det ger mottagaren möjlighet att själv reflektera och komma framåt i tankarna, istället för att bara försöka ta emot och sortera bland all information du ger.
Kanske är du precis i början, eller så har du redan testat flera grejer för att förändra ditt beteende. Oavsett finns det alltid något mer du kan sätta tänderna i! Utmana dig själv i någon av våra utmaningar. Ta gärna med en kompis på resan genom att dela och uppmana hen att anta samma utmaning. Det blir både roligare och större klimatnytta då!
Starta en namninsamling
Att vara många är en styrka. Se till att få med dig andra genom att starta en namninsamling för något du tycker är viktigt. Då synliggör du att det finns ett intresse för frågan, och hjälper samtidigt till att sprida information om ämnet så att ännu fler får koll på läget. Det kan handla om att rädda ett skogsområde, mer vegetariskt i skolan, bättre cykelbanor eller något annat du brinner för. Ju mer konkret desto bättre. Tips för hur du kan göra hittar du i vår lathund.
Manifestera mera
Visa att det finns människor som bryr sig genom att samla ett gäng kring en aktuell fråga, släpp loss kreativiteten och våga sticka ut lite i folkmassan. Alla kan klä sig i samma färg, ni kan sjunga, ha roliga plakat, hålla tårdrypande tal eller göra en dans. Kom ihåg att skaffa tillstånd från polisen och att sprida det ni ska göra i sociala medier inför manifestationen.
Skriv en debattartikel
Att prata direkt med den som sitter på besluten är förstås det allra bästa när det kommer till att inleda en bra dialog. Men om du vill att fler ska få upp ögonen för frågan kan du lyfta den i en debattartikel. Till exempel konstruktiva förslag för att göra något bättre, säga till någon på skarpen eller flagga för att något riktigt dåligt är på väg att hända. Riktigt effektivt kan det bli om ni är flera som går samman och undertecknar samma debattartikel. Här finns en lathund med smarta tips.
Det här kan du göra själv
Vem är du i en grupp, den som pratar på, den som mest lyssnar, den som avbryter eller fördelar ordet? Säger du hur något egentligen är, eller håller du dig till det som är mest bekvämt för alla? Vi människor är sociala varelser, och vi behöver alltid förhålla oss till varandra. Där kan vi se oss själva i sammanhanget, och tänka på hur andra uppfattar oss. Använd det du vet och den du är på ett smart sätt. Här kommer några förslag:
- Skriv! Sätt frustrationen och förslagen på pränt i en insändare, en debattartikel, ett mail till politiker eller företag. För dig själv kan du skriva precis hur du vill, det du faktiskt skickar iväg kan behöva vara lite mer konstruktivt. Ofta börjar vi i våra egna känslor, men jobbar vi med texten och försöker se den ur mottagarens perspektiv så brukar det leda till andra formuleringar – och andra reaktioner hos mottagaren.
- Släpp fram konsten. Du behöver inte hålla dig till argument och förslag. Varför inte skriva en novell, dikt eller sång? Måla, göra en film. Använd det uttryckssätt som känns rätt för dig och gå rakt på känslan!
- Maila en influenser. Influencers har blivit en makt att räkna med. Många omsätter miljonbelopp och har reklamsamarbeten som sin främsta intäktskälla. Med det kommer också ett ansvar. Vi har satt ihop en mall för hur du kan skriva till den som dragit iväg lite väl mycket i konsumtionshetsen.
- Fundera vad du vill få ut av det du pratar om. Ibland kan det handla om att dela information, ibland kanske att säga ifrån, eller inspirera. Har du koll på vad du vill uppnå blir det lättare att styra orden.
- Gör tvärtom. Vi vänjer oss med hur saker brukar vara, och den som alltid pratar klimat kanske till slut bara tonas ut av den som inte orkar höra. Att ge klimatsnacket en paus då och då kan ge mer utrymme för att faktiskt bli hörd. På samma sätt kan den som aldrig sagt ett ord om klimatet få människor att stanna upp på ett helt annat sätt. Titta på dig själv och fundera på vilka reaktioner du får i olika situationer, och hur du kan vässa uttryckssättet lika väl som argumenten.
Så här kan du påverka andra
Det är frestande att börja peka på allt som är fel och prata om varför det är så dåligt. Och såna strålkastare behövs också. Men vi behöver samtidigt vara noga med balansen. Att bara höra om det dåliga tröttar ut. Det behöver blandas upp med förslag på lösningar, positiva exempel och pepp kring det som fungerar. Föreslå gärna hur problemet kan lösas, och kom ihåg att berätta om fördelarna med det förslaget jämfört med hur det ser ut nu – inte bara för planeten, utan även för oss människor.
- Anmäl greenwashing. Ett företags marknadsföring måste vara tydlig och får inte vara vilseledande. Företaget måste kunna bevisa att allt de säger är sant. Om du upplever att ett företags miljöpåståenden är otydliga eller vilseledande kan du anmäla dem för greenwashing. Det finns två sätt att göra det på.
- Sätt ord på framtiden. Vi har pratat mycket om problemen och de allra flesta förstår någonstans allvaret. Däremot pratar vi inte lika ofta om hur de hållbara alternativen ser ut. All tid vi kommer ha till roliga saker när vi inte köphetsar oss genom vardagen, alla nya spännande jobb som kommer skapas eller vad alla smarriga vegorätter kommer heta när menyerna är omvända och det bara finns en “veckans kött”. Sätt ord på den framtid du vill ha, och se till att andra har hört talas om den!
- Politikerutfrågning i din kommun. Skapa opinion genom att genomföra en utfrågning av politiker i din kommun. Gör ett event och se till att lokalpressen skriver om det. Vi har gjort en guide till hur du tar idén till verklighet och bjuder på färdiga frågor att använda. en mall för pressmeddelande hittar du också här.
- Nätverka med nyvakna. Vi befinner oss alla i olika stadier både i kunskap och engagemang för klimatet. En del har kämpat i årtionden, andra har just fattat grejen. Den som inte alls vill vara med kommer du inte kunna övertyga, men däremot blir vi hela tiden fler och fler vars polletter trillar ner. Om du har hunnit en bit redan, tänk tillbaka hur resan har sett ut för dig. Troligtvis gick du inte från flygande meatlover till cyklande vegan över en natt, och du hade kanske inte prickat alla rätt på en klimattenta. Möt personen där den är, sträck ut en hand och hälsa välkommen till kampen. Och är du helt ny, påminn den där överentusiastiska expertaktivisten om att du inte ens hunnit få koll på skillnaden mellan växthusgaser och CO2 ännu.
- Manifestera mera. Visa att det finns människor som bryr sig genom att samla ett gäng, släpp loss kreativiteten och våga sticka ut lite i folkmassan. Alla kan klä sig i samma färg, ni kan sjunga, ha roliga plakat, hålla tårdrypande tal eller göra en dans. Kom ihåg att skaffa tillstånd från polisen. Tips! Om du ändå ska skaffa ett polistillstånd, passa på att boka in samma tid varje vecka eller månad hela året med en gång. Du behöver ju inte faktiskt ordna något så ofta, men då finns möjligheten utan att behöva söka igen, och de där hundralapparna det kostar räcker till flera gånger. Se också till att lokalpressen kommer. Här hittar du en mall för att skriva bra pressmeddelanden.
- Säg det med siffror. Använd fakta för att få tyngd i det du säger. Antingen kring klimatet, som hur många ton utsläpp vi ställer till med helt i onödan ibland – men också enklare saker som att du inte är ensam om att önska ett lastcykelgarage, ni är faktiskt tjugo grannar som tycker samma sak!
Mer om att nå ut och att nå fram
Redan de gamla grekerna…
Retorik är en hel vetenskap, alltså hur vi kan snacka (eller skriva) så att människor faktiskt lyssnar. Aristoteles svängde ihop den struktur – pathos, ethos, logos – som vi fortfarande ofta använder som grund för att nå ut och fram för sådär närmare 2 500 år sedan (snacka om hållbart!).
Det finns några grejer som kan vara hjälpsamt att ha med sig, vare sig du ska hålla ett tal, skriva en insändare eller bara lyckas vara riktigt övertygande om varför det borde lagas mumsigt vego till middag ikväll. Få till en kombination av dessa tre, och du kommer inte lämna någon oberörd:
- Att hitta en ingång som slår an hos den du vänder dig till. “Make me care”, som Andrew Stanton från Pixar lyfte i sitt TED-talk.
- Att den som läser eller lyssnar fattar att du vet vad du snackar om, så att det är värt att lyssna på just dig. Till exempel kan det hjälpa om de vet att du pratar utifrån din yrkesroll som butiksmedarbetare när du säger att affären skulle kunna rädda mer mat. Eller som boende i ett område när du berättar om hur mycket bättre luften har blivit där sedan några av gatorna blev bilfria.
- Att det du lyfter känns logiskt och rimligt. Att du helt enkelt visar på fakta och kunskap som backar upp dina resonemang. Det kan vara ett citat från en forskare, någon relevant statistik eller en överenskommelse som har klubbats. IPCCs rapporter eller olika styrdokument (till exempel kommunens klimatstrategi) kan vara bra källor. Jämför till exempel tyngden i att kräva svar på hur kommunen jobbar för att lösa klimatkrisen, eller att kräva svar på hur kommunen lever upp till sitt eget mål om en minskning på si eller så mycket utsläpp för det här året.
Att hålla dig tillräckligt kortfattad och tydlig hjälper också, men det allra viktigaste är att du bryr dig om det du pratar om. Det märks alltid när någon pratar från hjärtat.
Dela gärna den här guiden,tillsammans gör vi skillnad!
Vill du lära dig mer?
Här har vi samlat olika tips på temat höj rösten.
Saknar du din favorit? Tipsa oss på hej@klimatklubben.se
Sajter
Böcker
Gör skillnad! Från klimatångest till handlingskraft
Organisationer
Klimataktion – Klimatinspiratörerna
Vi håller oss på jorden – Prata flyg
Poddar och radio
Dumma människor – Alla vill till Thailand men ingen är klimatförnekare
How to save a planet – Trying to talk to family about climate change? Here’s how
Klimatarvet UR – I tanke, och och handling
Klimatgap – samtliga avsnitt
TV och stream
Mer om att nå ut och att nå fram
Redan de gamla grekerna…
Retorik är en hel vetenskap, alltså hur vi kan snacka (eller skriva) så att människor faktiskt lyssnar. Aristoteles svängde ihop den struktur – pathos, ethos, logos – som vi fortfarande ofta använder som grund för att nå ut och fram för sådär närmare 2 500 år sedan (snacka om hållbart!).
Det finns några grejer som kan vara hjälpsamt att ha med sig, vare sig du ska hålla ett tal, skriva en insändare eller bara lyckas vara riktigt övertygande om varför det borde lagas mumsigt vego till middag ikväll. Få till en kombination av dessa tre, och du kommer inte lämna någon oberörd:
- Att hitta en ingång som slår an hos den du vänder dig till. “Make me care”, som Andrew Stanton från Pixar lyfte i sitt TED-talk.
- Att den som läser eller lyssnar fattar att du vet vad du snackar om, så att det är värt att lyssna på just dig. Till exempel kan det hjälpa om de vet att du pratar utifrån din yrkesroll som butiksmedarbetare när du säger att affären skulle kunna rädda mer mat. Eller som boende i ett område när du berättar om hur mycket bättre luften har blivit där sedan några av gatorna blev bilfria.
- Att det du lyfter känns logiskt och rimligt. Att du helt enkelt visar på fakta och kunskap som backar upp dina resonemang. Det kan vara ett citat från en forskare, någon relevant statistik eller en överenskommelse som har klubbats. IPCCs rapporter eller olika styrdokument (till exempel kommunens klimatstrategi) kan vara bra källor. Jämför till exempel tyngden i att kräva svar på hur kommunen jobbar för att lösa klimatkrisen, eller att kräva svar på hur kommunen lever upp till sitt eget mål om en minskning på si eller så mycket utsläpp för det här året.
Att hålla dig tillräckligt kortfattad och tydlig hjälper också, men det allra viktigaste är att du bryr dig om det du pratar om. Det märks alltid när någon pratar från hjärtat.
Dela gärna den här guiden,tillsammans gör vi skillnad!
Vill du lära dig mer?
Här har vi samlat olika tips på temat höj rösten.
Saknar du din favorit? Tipsa oss på hej@klimatklubben.se
Sajter
Böcker
Gör skillnad! Från klimatångest till handlingskraft
Organisationer
Klimataktion – Klimatinspiratörerna
Vi håller oss på jorden – Prata flyg
Poddar och radio
Dumma människor – Alla vill till Thailand men ingen är klimatförnekare
How to save a planet – Trying to talk to family about climate change? Here’s how
Klimatarvet UR – I tanke, och och handling
Klimatgap – samtliga avsnitt