Gurgin vill se fler politiker som väljer cykel
“I ett kallt land som Sverige så måste jag säga att cyklister är ovanligt varma gentemot varandra”
Gurgin Bakircioglu är journalist, grön föreläsare, minimalist och cyklist. Han blev i och med dokumentären ”Aldrig mer kebab” (SVT) ansiktet utåt för att ställa om sin livsstil radikalt. Cykeln blev en naturlig del i omställningen han gjorde, och Gurgin ser många fördelar med cykeln, bland annat att han känner sig sjukt snygg på sin cykel! Självklart lyfter han tyngre argument och fördelar med cyklingen också, men kanske kan vi alla, precis som Gurgin, hitta oanade fördelar med att cykla.
Utöver att det är ett klimatsmart sätt att transportera sig på, vad skulle du säga är den största fördelen med cykeln?
– Som ortenbo i Stockholm ser jag flera fördelar med att cykla. För det första ger det en känsla av frihet, då jag inte behöver vänta på försenade förortsbussar. Dessutom är det ett billigare alternativ, vilket är särskilt viktigt med tanke på stadens höga levnadskostnader. För mig är cyklingen även en hälsosam livsstil och ett miljövänligt val. Jag ser fram emot en förbättrad infrastruktur för gång- och cykeltrafik så att våra svenska storstäder kan bli som Amsterdam, Köpenhamn och Utrecht. Med det sagt, och det kan låta lite blåst att säga, men jag känner mig verkligen sjukt snygg på cykeln. Det, kan jag säga, kände jag verkligen inte när jag satt i min fina stadsjeep som jag ägde i mitt förra liv.
Har du cyklat hela ditt liv eller var det en del i omställningen du har gjort?
– Nej, jag cyklade som barn och började återigen cykla som vuxen för cirka 10 år sedan när jag valde att leva minimalistiskt, veganskt och klimatvänligt. Efter att ha pendlat med longboard i runt två år insåg jag att det var bökigt att skejta i regn och att det slet sönder fler vänsterskor än nödvändigt av att alltid behöva bromsa.
Använder du cykeln som transportmedel främst eller är det även något som du gör för att det är roligt?
– Cyklingen har verkligen blivit en del av min livsstil. Det låter som att jag rekryterar åt en sekt nu, men i ett kallt land som Sverige så måste jag säga att cyklister är ovanligt varma gentemot varandra. Det är lättare att snacka med löst folk på hoj. Jag använder cykeln både som ett praktiskt transportmedel och för nöjes skull. Jag hörde en tjej i Ghana som fick sin första cykel beskriva frihetskänslan av att kunna ta sig överallt på egen hand. Jag vet inte hur det är att vara en liten flicka i Ghana som får det lättare att ta sig till skolan men hennes ord om frihet och glädje träffade mig stenhårt.
Skulle du, som Ture och Gusten i cykelprogrammet ”Gatsmart” på URplay (där Gurgin medverkar, reds anm), säga att det är olika känsla och olika roligt att cykla på olika underlag?
– Absolut, underlaget påverkar verkligen upplevelsen av cyklingen. I våra svenska storstäder är underlaget oftast bra, men så fort man cyklar utanför staden kan det dyka upp potthål och ojämnheter som gör cyklingen mer osäker och mindre rolig.
Vad tror du är nyckeln till att få fler att välja cykeln framför bilen?
– För att få fler att välja cykeln behöver vi göra cyklingen mer attraktiv och tillgänglig för alla. Det innebär att investera i bättre cykelinfrastruktur, erbjuda incitament för cykling såsom skatteförmåner och friskvårdsbidrag, samt göra staden mer cykelvänlig genom att bygga fler cykelvägar och skapa bättre parkeringsmöjligheter. Jag ser gärna ett Stockholmsstyre som tar cykeln till jobbet så att vi kan få samma gratisreklam som Amsterdams cykelborgmästare har fått. Vi behöver även en regering som bör föregå med gott exempel och byta ut taxiresor mellan jobbmöten, krogmingel och lägenheter på Kungsholmen mot en charmig citybike med korg för portföljen.
Vad har du för tips till människor som skulle vilja komma igång med vardagscyklingen? Eller hitta glädjen i att cykla för nöjes skull, som till exempel downhill eller landsvägscykling?
– Mitt tips är att bara börja cykla och upptäcka de personliga fördelarna med det. Det är svårt att säga vad folk skulle gilla med det hela men för mig är cyklingen en form av mindfulness och avkoppling samtidigt som det är en effektiv träningsform. Jag älskar att få se min stad ur ett annat perspektiv, i mitt förra liv så kunde jag vara den där bilisten som parkerat sin bil på cykelbanan på ett ”jag ska bara”-ärende men nu är jag den där som surnar till på de som gör så och vänder min ilska till ett leende och medkänsla mot senioren som behöver extra tid på sig för att ta sig över övergångsstället.
Text: Sofia Fransson Foto: Peter Morlor
Uppskattar du Klimatklubbens arbete?
Stötta oss genom att swisha en gåva eller bli medlem!
Tack för att du bidrar till att vi kan påverka, sprida fakta, inspirera, pressa på, samverka och ge stöd åt våra många, grymma lokalklubbar runt om i landet.
Tillsammans gör vi skillnad!